O dată la 10 ani, o revistă care apare de vreo 80 de ani :), pre numele ei Sight & Sound, face un sondaj, invitând personalităţi din cinematografie să spună cam ce pelicule le plac. Şi rezultă un top, intitulat pompos “Cele mai bune 10 filme ale tuturor timpurilor. Anul acesta, printre alţii, au fost luaţi la întrebări şi apreciaţii sau/şi celebrii Quentin Tarantino (un Oscar şi 3 nominalizări), Woody Allen (4 Oscaruri şi alte 15 nominalizări), Guillermo del Toro (o nominalizare la Oscar), Martin Scorsese (un Oscar şi alte 7 nominalizări) sau Mike Leigh (7 nominalizări la Oscar).
Alături de ei, alţi 841 de critici, regizori, actori, scenarişti au avut de votat 2045 de filme. Iată ce-a ieşit anul acesta:
1. “Vertigo” (Hitchcock, 1958)
2. “Citizen Kane” (Welles, 1941)
3. “Tokyo Story” (Yasujiro Ozu, 1953)
4. “La Règle du jeu” (Jean Renoir, 1939)
5. “Sunrise: a Song for Two Humans” (F.W. Murnau, 1927)
6. “2001: A Space Odyssey” (Stanley Kubrick, 1968)
7. “The Searchers” (John Ford, 1956)
8. “Man with a Movie Camera” (Vertov, 1929)
9. “The Passion of Joan of Arc” (Dreyer, 1927)
10. “8 ½” (Federico Fellini, 1963)
Două noutăţi mari! Pentru prima oară din 1962, Citizen Kane nu mai este pe primul loc. Şi a doua, mai spectaculoasă: a ieşit Naşul din topl!
Lăsând la o parte părerea unui neofit, care n-a văzut decât jumătate dintre ele şi i-au plăcut moderat vreo două, în timp ce la Odiseea spaţială n-a putut să se uite până la capăt, mă frământă o întrebare existenţială: dacă distinşii şi multipremiaţii şi aclamaţii zei ai cinematografiei actuale nu au găsit nici măcar un film de după 1968 care să merite să stea între primele 10, n-ar fi mai corect ca, de acum înainte, să refuze onorariile fabuloase pe care le iau, până când vor reuşi să producă şi ei ceva care să acceadă n top? Just asking…
De acord cu prezenţa lui Vertigo în primii 10. Cu indulgenţă, pot accepta şi prima poziţie. Filmul se aseamănă cu Chinatown ca inteligenţă a scenariului. Ca şi Cornelia, nici eu nu am avut răbdare să văd Citizen Kane:) Poate şi pentru că ştiam de la bun început de Rosebud:). Tokyo Story cred că merită de asemenea acest loc în Top 10. Nu am văzut Regulile jocului, posibil să fie bun, dar nu cred că e mai bun decât Marile Manevre, tot de Renoir. Odiseea spaţială e un film interesant, dar nu mai bun decât Călăuza. Am auzit de The Searchers, îl voi căuta pe torente:) Restul nu cred că întrunesc condiţiile unui top 10…
In primul rand, e cam ciudat un top realizat de cineasti (producatori, regizori, chiar actori…), pasibili de subiectivism sau/si partizanat. Poate tocmai de aceea nu sunt introduse in top filme mai noi, apartinand regizorilor din juriu. Sau vreunui regizor prieten cu regizorii din juriu… :D
Nici in critici nu e bine sa te increzi prea mult, dar sunt de preferat la realizarea unui top (pentru ceva mai multa echidistanta) …
De ce 81/2 si nu La Dolce Vita? Nici un film de-al lui Bergman in top? nici Kurosawa? De ce nu apar Antonioni (Blowup e in top 10 pt mine), Kubrick sau Coppola ( Apocalypse now)?
Citizen Kane e in topuri de-astea de cand eram eu mica si citeam almanahul Cinema (sau cum se numea…)! haha. De vreo cativa ani ma chinui sa ma uit la el si nu reusesc. Ori ma plictisesc, ori intervine ceva si intrerup vizionarea.
Acest top are si o parte buna: mi-am dat seama ca nu am vazut Vertigo. Poate ar trebui :)