Am mai scris despre Românii au talent (aici şi aici), dar întotdeauna în calitate de telespectator. Pentru că mi-am dorit de mult, am ajuns şi pe scaunele publicului la o semifinală (mulţumesc, Ioana Rogojinaru şi Mona Segall). Trebuie să recunosc faptul că a fost o experienţă nu doar inedită, ci şi extrem de plină de senzaţii, gânduri, trăiri care mi-au ţinut în priză tot corpul (mintea şi simţurile incluse :) pentru 3 ore şi jumătate.
Aşa cum am spus şi-n titlu, altfel se percep lucrurile de aproape. Altfel se simt oamenii de pe scenă, altfel rezonezi la creaţia lor, decât în faţa televizorului. Aici le simţi emoţiile, dar şi forţa aceea interioară care i-a împins să creeze, să iasă din mulţime, să se individualizeze.Aici îţi dai seama ce se ascunde în spatele celor 3 minute de performat pe scenă.
Poate o să vi se pară surprinzător, dar nu doar despre ei vreau să scriu. Ci şi despre incredibila maşinărie umană care susţine desfăşurarea celei mai complexe emisiuni de pe la noi. Ca om de televiziune, mi-am împărţit ieri atenţia între cei de pe scenă şi cei din jurul ei: maşinişti, operatori, regizori de platou, coordonatori, sunetişti, stilişti. Din start m-a frapat un lucru. Cu câteva minute înainte de intrarea în direct, toată lumea era calmă, nimeni nu ţipa, nimeni nu alerga… Cred că eu eram mai tensionat decât ei :) Un microfon făcea nazuri, dar nimeni n-a intrat în panică. Am făcut şi eu emisiuni live, pe vremuri, în Antena 1, şi, credeţi-mă, nu semăna deloc :) Fiecare părea să ştie ce are de făcut şi, prin urmare, nimeni nu s-a călcat pe picioare cu nimeni. Ar fi fost şi greu, sub privirile vigilente ale maestrului de ceremonii Măciucă. Ei bine, da, aşa îl strigau toţi pe cel care a coordonat echipa, de la femeile care ştergeau scena până la prezentatori. Trebuie să recunosc că am avut o experienţă de televiziune at it’s best!
Mi-a plăcut mult şi spectacolul. Lucrat îngrijit şi articulat, cu risipă de imaginaţie şi multă muncă. Se simţea că nu doar concurenţii s-au chinuit să dea ce-au mai bun în ei, ci şi echipa de producători şi regizori. Mi-ar plăcea tare mult să văd un astfel de show, gândit de sine stătător, nu pentru televiziune. În America, mama emisiunii, există şi are mare succes. Cred că ar elimina, încet, încet, şuşanelele triste de pe piaţă, cu artişti netalentaţi, dar iubiţi/promovaţi de mass-media, sau talentaţi, dar forţaţi de situaţia materială să ia parte la aşa ceva. Dar să revin la ce s-a-ntâmplat pe scenă. O explozie, pe alocuri năucitoare, de culoare, lumină şi sunet. Cântăreţi, acrobaţi, dansatori, magicieni… au dat o idee despre cum ar trebui să arate show-bizul românesc.
De altel, la final, am avut o stare duală. Una de bine, din motive evidente, şi una de amărăciune. Mi-a fost imposibil să nu mă gândesc la munca extraordinară pe care o depun concurenţii. Câte ore de repetiţii, câte privaţiuni, câtă fantezie şi originalitate puse în joc. Şi câtă lipsă de recunoaştere şi apreciere din partea mass-media, şi, implicit a publicului larg, fascinaţi, în schimb, de silicoanele sau chiloţii vreunei paţachine, umplută de faimă din cuplarea cu un fotbalist, designer sau interlop. Curtată de presă, ajunge să câştige căruţe cu bani fără niciun efort, în timp ce tineri extrem de talentaţi şi muncitori trec aproape nebăgaţi în seamă. A căror unică şansă ar putea fi o emisiune de succes.
Să mai spun doar că, spre surpriza şi bucuria mea, cei 3 care au mers mai departe, în finală, sunt cei care m-au impresionat cel mai mult prin performanţele lor: Corul Fiat Lux, Diana Căldăraru şi trupa WhoGonStopUs. Să mă îngrijoreze sau să mă încurajeze coincidenţa dintre gustul meu şi cel al publicului larg? :)
PS. Găsiţi aici şi performanţele celor trei finalişti :)
PPS. Click pe poze pentru a le vedea mai mari. Îmi pare rău pentru calitatea lor :)
Uite parerea unui jurnalist de provincie.
Am tot urmarit duelul permanent intre ProTv si Antene. Din punctul meu de vedere ProTV a luat cele mai tari francize: Romanii au talent, MasterChef, Dansez pentru tine. Antenele au luat X Factor(care fie vorba intre noi, acum a devenit fenomen in Europa de Est. Dar a devenit fenomen pentru ca a plecat cel cel care a inventat emisiunea cu talentul)
TopChef si o emisiune fara predictie care acum se chiama Romania danseaza. Recunosc. Nu sunt fan al antenelor dar, din punctul meu de vedere le lispeste ideea de valoare. Nu ca asa avea ceva cu antele. Personal, ca om care am cintat intr-un cor de 13 ani de zile, si ca unul care a stat in Oradea doi ani, prima mea optiune a fost Fiat lux. M-am tot uitat si X Factor din alte tari si la altii care au talent. La noi este tendinta imitatiei. Crezi ca tipa care picta in nisip era autentica? Crezi ca cel care a picvtat cu capul in jos era autentic? Astea sunt numere pe care le-am vazut in editii din 2006 sau 2005 prin Anglia sau Franta. Imitatie. Simplu. Scuze ca ti-am umplut spatiul cu parerea mea.
Pro-ul a stiut sa faca spectol … ce-i a lui e a lui am auzit si eu sa s-au termninat preselctiile si de acum avem ce vedea si auzii si eu am avut aceleas preferinte as fi continuat cu trupa de acrobati si Ilie sisters dar sunt doar 3 finalisti pe serie si eu ma intreb ce s-a intamplat cu gustul publicului ?saptamana trecuta prima s-a clasat Doamna de 56 de ani cu o prelucrare Verdi : cor din Nabuco pt soprana si baking masculin … interesant eu am avut o bucurie si mai mare Fiat Lux sunt de la mine din Oradea , i-am vazut si ascultat dar nu asa … cum s-au prezentat acum , acolo performanta a fost doar vocala concertul se desfasura intr-o biserica …. cu toate ca si acolo s-ar fi putut spectacol … greco-catolicii sunt mult mai permisivi si deschisi la “nou decat incremenita si super traditionalista BOR .