Ați văzut vreodată pepeni cubici? Nu, nu sunt o specie nouă, ci doar expresia dorinței omului de a stăpâni și controla natura. În acest caz, pentru amuzament și profit. Lucrurile stau cam la fel și cu ora de religie prin care unii vor să dea o formă convenabilă minților crude ale unor copii. Cu singura diferență că, în cazul lubenițelor, nu are nimeni ipocrizia să susțină că e spre binele lor!
Ca să fie clar de la început: sunt pentru predarea Istoriei religiilor, dar nu pentru ”ora de religie”, fie ea și opțională. Acest ansamblu de povești milenare, dogme, ritualuri și instituții, a influențat esențial modul în care comunitățile au traversat secolele, s-au cristalizat, dezarticulat și reasamblat. Prin urmare, e absolut firesc ca tinerii să aibă o idee despre acestași despre felul în care a determinat actuala țesătură a societății umane. Mai ales dacă vor să o înțeleagă și să poată contribui la evoluția ei. Dar cred cu tărie că un creier crescut într-o ”formă” dogmatică e mai puțin apt pentru așa ceva.
Unii întreabă ce e rău în faptul că-i învață pe copii cum e cu binele și cu răul, valorile carevasăzică. Absolut nimic, doar că acestea n-ar trebui circumscrise unui sistem de gratificații și pedepse, de frici și obediențe, de ritualuri și cutume, supus voinței discreționare și imposibil de pus la îndoială (și deseori chiar de deslușit) a unei ființe superioare. Totul ”tradus” de niște oameni care, de cele mai multe ori, nu au nimic în comun cu ceea ce propăvăduiesc.
Ideea că fără religie predată de mici copiilor se duce naibii respectul lor pentru valori e stupidă. Într-o țară ca a noastră, atât de mult rămasă în urmă pe scara civilizației, cu 98% dintre cetățeni declarându-se credincioși, e greu de crezut că doar cei 2% rămași fură, violează, preacurvesc, beau ca porcii, dau în cap, omoară, se droghează, mint, sunt preocupați mai mult de materie decât de spirit. Și asta pentru că, nu-i așa, ei nu țin post, nu-și fac cruci din 5 în 5 metri și nici nu au spus cuminți, în fiecare seară, Înger, îngerașul meu sau Tatăl nostru.
De 2000 de ani, n-am avut nicio zi fără războaie, crime, foamete, copii abuzați în toate felurile, sărăcie, discriminare. ”Frica de Dzeu” n-a prea fost în stare să le oprească. Poate pentru că valorile n-ar trebui transmise precum o rețetă de a evita mânia divină și iadul aferent? Poate pentru că un copil ar trebui învățat că a fi bun nu e un mjloc de a intra în grațiile cuiva și de a evita pedeapsa, ci singurul mod prin care își justifică existența alături de ceilalți? Poate că accentul ar trebui pus, în educația lui, pe iubire și empatie, pe înțelegere și toleranță, nu pe teamă? Pe libertatea de gândire și nu pe dogme? Reperele morale ar trebui să fie intrinseci, nu dependente de o religie conjuncturală. Ele trebuie să fie valabile indiferent de locul în care te-ai născut și de convențiile care-l guvernează. Trebuie cultivate prin cultură, artă, știință, adică toate acele lucruri care-l fac pe un tânăr să-și conștientizeze capacitatea de creator și responsabilitatea pe care aceasta o presupune.
Nu îndoctrinarea religioasă te desăvârșește ca om, ci libertatea de a judeca universul care te înconjoară și de a simți, la un moment dat, dacă ai sau nu nevoie de credință pentru a-i face față.
PS. Iată și niște cifre, mai greu de interpretat subiectiv. O comparație între două țări, una aflată în vârful civilizației, alta… nu:
Suedia – 23 % atei
– 10 milioane de locuitori – 4.500 de deținuți – 0,04 %
– feb. 2015 – anunță că închide 4 penitenciare din lipsă de “clienți”
România – 0,2 % atei
– 22 de milioane de locuitori – 30.000 de deținuți – 0,13 %
– feb. 2015 – ministrul justiției spune că e nevoie de 1 miliard de euro pentru construirea de noi închisori
Apropos de credință
– Draga mea, lăsăm băiatul să meargă la ora de religie ?
– Doamne ferește !
eu ma bucur pentru acest pas inainte. din ce inteleg aproximativ 50% din copii vor face iar alti 50% nu vor face ora de religie. in viitor vom avea sansa sa vedem diferenta. cred ca ne apropiem de secolul 21 dar inaintam cu motoarele la viteza noastra, asa mai incetisor.pana ajungem acolo altii vor ajunte in secolul 23. dar azi hai sa ne bucuram pentru acei copii ce au sansa sa nu mai faca religia inca de luni. si poate pentru inceputul noului an scolar vor fi mai multi. aud ca multi s-au inscris de frica, amenintati cu neincheierea mediei la alte materii … urmeaza sa vedem si dintre acei profi care au facut acele amenintari cu catuse la TV si atunci poate se vor abtine restul … si vom vedea intr-adevar cati romani vor educatie laica pentru copii lor si cati isi vor copii indoctrinati
Mie una, mi se pare de-o nesimtire crasa sa facem atata scandal si miscare publica pro sau contra impunerii obligativitatii predarii orei de religie in scoli, atata timp cat in scoala romaneasca sunt atat de multe de discutat si pentru care ar trebui luptat. Avem manuale de corectat, metode de predare de ajustat, ore de sport si cultura de introdus sau inmultit, profesori de scos din sistem sau dascali pentru care trebuie sa facem mici schimbari in lege pentru a-i pastra! Avem atatea de facut cu scoala asta care se presupune ca ne pregateste copiii pentru viitor, incat nu-mi vine sa cred ca ne oprim si ne certam atata intre noi pentru o inutila ora de rugaciuni si piosenii care sincera sa fiu, si-ar avea foarte bine locul intr-o biserica, intr-o duminica, pentru toti parintii care vor sa-si creasca copiii in spiritul credintei in Dumnezeu. Of… fir-ar…
FOARTE FRUMOS . SUNT DE ACORD IN TOTALITATE . COPIII TREBUIE SA FIE EDUCATI SA GANDEASCA LIBER , SA SE DEZVOLTE ARMONIOS , SA DISCEARNA BINELE DE RAU , SA-SI EXPRIME DORINTELE SI SA-SI ALEAGA DRUMUL IN VIATA , SA-SI ASUME RASPUNDERI . RESPECTUL SE INVATA DIN MERS , DIN NEVOIA DE A SUPRAVIETUI SI A CONVIETUI FRUMOS CU CEILALTI , RESPECTUL NU SE IMPUNE .