Prostul nu e prost destul, dacă nu face și-o petiție

cu-degetul-in-nasCred c-a devenit deja celebru graficul acela banal pe care elevii de clasa a 8-a (14-15 ani, deci!) au fost chemați la Evaluarea Națională ”să-l citească” pentru a extrage din el răspunsul la o întrebare simplă.  Mie nu mi-a prea plăcut matematica. Mi se părea excesiv de abstractă :) și, implicit, cvasi-inutilă. De altfel, nu m-am mai întâlnit niciodată cu matrici, integrale, funcții trigonometrice. Dar am avut mereu numai 9 și 10, pentru că matematica e logică (odată ce ai acceptat sistemul ei de convenții). Iar problema invocată mi s-a părut demnă de clasa a 5-a!

Iat-o:grafic-note

Nu înțeleg ce legătură are cu matematica, dar… să zicem că e cu cifre :) Surprinzător sau nu, au fost mulți pretendenți la statutul de licean care n-au înțeles nimic și au fost incapabili să găsească varianta corectă. Pentru că, vezi doamne, nu le-a spus nimeni că axa orizontală e cea a notelor! Și, nu-i așa, de unde să știe ei că notele la școală sunt între 1 și 10, nu între 1 și 8?

Sigur, nu-i vina nimănui că e prost. Nu toți se nasc cu numărul necesar de neuroni și cu orânduirea lor optimă pentru un proces rațional eficient. Nici nu e o tragedie, atât timp cât îți cunoști limitele și nu faci circ atunci când ești incapabil să ți le depășești. Dar pentru asta îți trebuie bun simț. Și, după cum se știe, ăsta e un ingredient rar pe meleagurile astea. Și lipsa lui din copii are o cauză evidentă.

Poate o să vi se pară uimitor, dar titlul postării mele nu se referă la elevi. Ci la părinții lor care au pus de-o petiție pe net și de un scandal prin media! Unii dintre ei, asemeni urmașilor lor, s-ar fi uitat la diagramă ca găina în lemne. Alții, îngroziți de ideea că vlăstarele lor n-au moștenit chiar toate genele bune de la strămoși, preferă să ignore semnele și să dea vina pe altcineva. Pe profesori, pe școală în general, pe mass-media, pe politic etc. Și vor continua să folosească banii, relațiile, tupeul și gălăgia pentru a le face accesibile odraslelor lor drumuri pe care doar inteligența proprie nu le poate deschide. Și, din când în când, vor mai face câte-o petiție, cerând ca stupiditatea lui, sau a progeniturilor lor, să fie considerată o variantă valabilă a normalității.

Aici a fost vorba doar de prostie. Nu de ignoranță sau incultură, ca în cazul poveștii cu Moromeții, considerat la bac de unii drept roman interbelic. Dar tiparul este același. Nu știm despre ce e vorba în propoziție? Nici o problemă, cerem imperios și public să fie vorba în propoziție despre ce vrem noi. De aceea aștept cu nerăbdare ca, după proba la mate, să apară și petiția pentru declararea triunghiului ca fiind un pătrat cu trei laturi. Și admiterea ca răspuns la adunarea 1+1 și a variantei 1, pentru că așa au învățat adolescenții uitându-se la telenovele romantice!

PS. Nu-i vorbă, că și cei care au făcut subiectele de examene îi cred înfiorător de proști și de ignoranți pe tinerii români. La proba de istorie de la bac, de exemplu, li s-a dat să citească un text în care scria: ”regele ungar a ales dintre românii maramureșeni pe un cneaz local înnobilat numit Dragoș, pe care l-a trimis în Moldova ”, după care au fost puși să răspundă la întrebarea ”Cum îl chema pe cneazul înnobilat”!!! Doar, doar or trece!

Categorii: viaţa cetăţii
 
      Ţi-a plăcut?
Şi împarte cu prietenii tăi! Facebooktwitter

Vrei să fii informat rapid despre noile postări de pe blog? Simplu! Abonează-te la newsletter!
  •  

    Ai un comentariu de făcut? Be my guest!

    Nu voi aproba apariţia comentariilor nelegate de subiectul postării, fără logică, fără argumente, emanaţie a vreunui talibanism, indiferent de tabără, cu invective, indiferent de destinatar. Și, desigur, nici pe a celor care nu respectă regulile de bun-simţ, decenţă şi corectitudine, ale unei comunicări dintre oaspete (tu) şi gazdă (eu)!


    Dacă ai cont de Facebook, poți comenta în acest box. Dacă nu, ai altă opțiune mai jos:

    [fbcomments]

    Dacă nu ai cont de Facebook, folosește acest formular:


    1. nu am stiut de acest ‘scandal’ pana acum, ce scriu nu e un contraargument la articol. dar este o mare scapare sa nu se specifice exact coordonatele graficului. tocmai pentru a se inlatura aceste posibile interpretari diferite era necesar. din pmdv as acorda punctajul si celor care au interpretat pe invers graficul.

      1. Dar sunt foarte clar specificate. Se arata ca dreptunghiurile albastre reprezinta numarul de elevi!!!!

        1. asta am vazut, dar nu s a specificat care e axa notelor si care a nr de elevi. intuitiv da se presupune mai degraba ca de la 1 la 10 sunt notele pe orizontala. poate unii au citit invers. nu e obligatoriu ca intr un grafic pe o axa sa fie toate valorile posibile. de ex daca faci un grafic cu populatile statelor europene nu treb sa ai de la 0 pana la 2mld cat e populatia chinei. asa si cu notele. e perfect posibil ca un elev sanatos sa considere notele pe verticala. toate cele bune !

          1. Da, sanatos, dar nu foarte mintos. In momentul in care s-a specificat ca dreptunghiurile albastre (care rau pe VERTICALA) reprezinta nr de elevi, e la mintea cocosului care era axa nr de elevi! Apropo, oamenii inteligenti nu-si cauta atatea justificari pentru greselile pe care le pot face (chiar si ei). Recunosc cu sinceritate: am fost un prost, si data viitoare vor fi mai atenti. Doar prostii dau vina pe altcineva!

          2. Draga Radu, un dreptunghi este un dreptunghi si pe verticala si pe orizontala :) o scandura este dreptunghiulara (ok, e un paralelipiped dreptunghic daca suntem rigurosi, dar sa o privim doar in plan) si daca o vezi la orizontala si la verticala :) chiar si oblica daca-o pui tot dreptunghi e. M-am ambitionat si am citit subiectul respectiv chiar din sursa primara. Nimic in plus fata de ceea ce ai postat si tu. Again, un punct dintr-un grafic plan e determinat de 2 coordonate (abscisa si ordonata). Da, de acord cu tine, dreptunghiurile reprezinta nr. de elevi. Dar, pt D-zeu, nu se specifica pe care axa sunt notele si pe care e nr de elevi. daca consideri nr de elevi pe verticala, vei vedea ca tot dreptunghiurile albastre, bata-le vina, iti arata ca nota 5 au luat-o 8 elevi. La fel cum, daca citesti nr de elevi pe orizontala, graficul (aceiasi pixeli albastre) iti arata ca nota 5 au luat 3 elevi. Nu voi mai replica aici, sper ca ai inteles ca aceleasi dreptunghiuri albastre pot arata 2 valori daca citesti graficul in 2 feluri diferite, si nimic nu te impiedica s-o faci, atata timp cat nu e specificat mai clar in text sau legenda. interes. Am fost olimpic la matematica faza nationala in liceu, lucrez cu cifre si grafice si cifre de 10 ani si mereu am fost pasionat de rezolvarea pe cai mai putin clasice ale problemelor de matematica. am ceva habar cand vorbesc de asemenea subiect. Asta nu inseamna ca trebuie sa am dreptate neaparat, iti spun doar ca sa nu crezi ca-s vreun empatizant trendy de facebook al vreunei petitii de care o fi ea si scriu si eu sa ma aflu in treaba, cum fac multi. N=o sa mai replic, sper ca ai inteles de ce acest subiect este foarte prost prezentat.

    2. Ma surprinde total neplacut articolul!Chiar nu ma asteptam de la dtra!Mi ati parut un om elevat,deasupra!Vorbiti in necunostinta de cauza..si foarte urat…cititi articolul Ivonei Nastase de pe blogul mamei ei,Alis Nastase!Neaparat!Poate va da de gandit!!M ati dezamagit!Plus ca in acelasi ton as putea sa va comentez remarcile facute despre matematica!!Pueril.

      1. Am citit articolul in care fata spune clar ca nu-i place si nu e buna la matematica. Pentru ca se viseaza artista. Sigur, argumentele cu care isi justifica greseala sunt puerile si… ”artistice”.
        Sigur, in loc sa-ti exprimi dezamagirea, care nu ma intereseaza deloc, as fi preferat sa ai vreun argument care sa demonstreze ca un om inteligent avea motive sa nu inteleaga graficul respectiv. Nu ai, asa cum nu are nimeni. Asa cum am spus, nu e vorba de matematica, ci de gandire rationala si logica. Stiu ca e dureros pentru multi, dar nu toata lumea exceleaza la capitolul gandire rationala.